Zapalenie ścięgna achillesa

Ścięgno achillesa jest największym i najbardziej wytrzymałym ścięgnem w ciele człowieka. Dźwiga praktycznie cały ciężar ciała i dlatego jest narażone na bardzo duże przeciążenia. Zapalenie ścięgna achillesa jest początkowym etapem procesu chorobowego, dlatego przy pojawieniu się pierwszego bólu należy skonsultować się ze specjalistą. W przypadku zlekceważenia tych objawów często dochodzi do entezopatii, naderwań a nawet zerwań.

Przyczyny

Do przyczyn przede wszystkim należy zaliczyć nadmierną przeciążenie. Ścięgno achillesa jest stosunkowo słabo ukrwione, a więc i wolniej się regeneruje. W momencie gdy mamy do czynienia ze sportowcem, który nadmiernie eksploatuje swój układ ruchu, zaczynają się pojawiać tego efekty w postaci stanów zapalnych. Do przyczyn należy dodać również:

Leczenie

W przypadku gdy bół ścięgna achillesa jest spowodowany stanem zapalnym lub entezopatią leczenie może być stosunkowo szybkie. Podstawą jest wychwycenie przyczyny powstałego problemu (obuwie, wady stopy, nadmierne przeciążenia, nieprawidłowa technika biegu, zablokowany staw skokowy itd.) i jej usunięcie w połączeniu z zaprzestaniem obciążania. Należy się wystrzegać wszelkich czynności które sprawiają lub pogłębiają ból ścięgna. W dalszym etapie należy zastosować następujące leczenie:

Dlaczego fala uderzeniowa jest tak skuteczna w terapii zapalenia ścięgna achillesa?

Fala uderzeniowa jest niczym innym jak falą mechaniczną oddziałującą z dużą intensywnością na zmienione chorobowo tkanki. W przypadku standardowej fizjoterapii ta bodźcowość jest na tyle delikatna, że z reguły nie pomaga na tak mocne i słabo ukrwione ścięgno. Fala uderzeniowa powoduje mikrouszkodzenia ścięgna, które przy sprzyjających warunkach organizm nadbudowuje prowadząc do jego zupełnego zagojenia. Więcej na temat falii uderzeniowej tutaj.