Łokieć tenisisty

Nazywany inaczej entezopatią nadkłykcia bocznej kości ramiennej jest dość częstym schorzeniem u pracowników biurowych oraz graczy tennisa, squasha, czy badmintona. Dzieje się tak, ponieważ nadkłyieć jest małym punktem do którego przyczepia się stosunkowo duża grupa mięśniowa. W momencie, gdy dłoń narażona jest na duże siły zginające nadgarstek dochodzi do zmian przeciążeniowych na przyczepie początkowym mięśni działających wyprostnie. Stąd bierze się początkowo stan zaplany, dalej entezopatia.

Przyczyny

Główną przyczyną jest nadmierne przeciążanie tej okolicy. Należy pamiętać o prawidłowej higienie pracy biurowej, a także odpowiedniej technice przy uprawianiu wymienionych sportów. Na ten problem często pracuje się przez długi czas dlatego ciężko jest wskazać bezpośrednią przyczynę. Czynnikiem który może dodatkowo zwiększać ryzyko powstania dysfunkcji są przebyte urazy w okolicach łokcia lub nadgarstka.

Leczenie

Stan zapalny przyczepu prostowników spowodowany jest ich nadmiernym przeciążeniem, a co za tym idzie nadmiernym napięciem oraz entezopatią ścięgna. Jak każde leczenie należy zacząć od usunięcia przyczyny problemu (odpowiednia technika gry, ustawienie biurka, klawiatury, siedziska) a następnie skutku. W momencie, gdy ból pojawił się stosunkowo niedawno, można próbować usunąć problem terapią manualną i krioterapią. Natomiast w momencie, gdy degeneracja posunęła się już daleko należy popracować nad regeneracją ścięgna za pomocą następujących zabiegów:

Dlaczego fala uderzeniowa jest tak skuteczna w terapii łokcia tenisisty?

Fala uderzeniowa jest niczym innym jak falą mechaniczną oddziałującą z dużą intensywnością na zmienione chorobowo tkanki. W przypadku zmian chorobowych ścięgna standardowa fizjoterapia jest zbyt słaba, aby zregenerować słabo ukrwione ścięgno. Więcej na temat falii uderzeniowej tutaj.